بانک آگهی

تجربه یک روز رانندگی با مزدا3 نیو

تجربه یک روز رانندگی با مزدا3 نیو

مزدا 3 خودرو سواری کامپکت ژاپنی با موتور جلو و محور جلو است که از سال 2003 در شرکت مزدا موتور تولید می شود خودرو سازی گروه بهمن نیز اقدام به مونتاژ نسل اول این خودرو در سال های 1386-1389 (2007-2010) و نسل دوم این خودرو از 1389 (2010) تحت نام مزدا 3 نیو در ایران نمود که به دلیل کمبود قطعات مورد نیاز تولید این خودرو به مرور کاهش یافت و در مرداد 1393 رسما متوقف شد در مجموع در سال 1393 تنها تعداد 11 دستگاه مزدا 3 از خط تولید این خودرو در خودرو سازی گروه بهمن خارج شد.با تغییر شرایط تجاری و بین المللی در سال 1394 قطعات این خودرو محبوب که عنوان پر فروش ترین مدل تاریخ خودروسازی شرکت مزدا را کسب کرده مجددا به تهران ارسال شد در سال 2003 کمپانی مزدا اولین نسل مزدا 3 را به عنوان مدل 2004 روزانه بازار خودروهای کوچک نمود و آن را جانشینی برای مزدا 323 قرار داد این خودرو در پلت فرم سی 1 فورد قرار دارد که از دیگر خودرو های هم پلت فرم می توان به فورد فوکوس اشاره کرد مزدا 3 در ژاپن و چین با نام الکسا عرضه می گردد در سال 2006 نسخه فیس لیفتی از نسل اول مزدا 3 در بازارهای جهانی عرضه شد که نسخه مونتاژی نسل اول این خودرو در ایران از مدل فیس لیفت شده بودند که تنها در نسخه سدان و در 3 تیپ تجهیزاتی عرضه شدند که بخش فنی هر 3 تیپ از پیشرانه یکسان 2/0 لیتری بنزینی به همراه گیر بکس یکسان اتوماتیک 4 دنده با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی (توسط راننده) بهره مند بودند که این مدل در ایران با تیراژ 32.000 دستگاه کار خودش را پایان داد

 

 

 

 

با عرضه نسل دوم این خودرو در سال 2010 در بازار جهانی جایگزینی نسل دوم هم در دستور کار گروه خودرو سازی بهمن قرار گرفت و از بهار 1389 مزدا 3 نسل دوم در دو نسخه سدان و هاچبک عرضه شد که نسخه سدان دارای 3 تیپ تجهیزاتی و نسخه هاچبک نیز دارای 2 تیپ تجهیزاتی بودند که همگی دارای پیشرانه 2/0 لیتری و گیر بکس 5 دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی (توسط راننده) بهره مند بودند در سال 2012 نسخه فیس لیفت مزدا 3 نسل دوم در بازارهای جهانی عرضه شد که در ایران از پاییز 1391 نمونه فیس لیفت این خودرو در ایران عرضه شد در سال 1392 نیز مزدا 3 با موتور 1/6 لیتری به همراه گیر بکس 5 دنده دستی و تنها در نسخه سدان از طرف گروه خودروسازی بهمن با تیراژ محدودی عرضه شد تیراژ مونتاژ نسل دوم مزدا 3 در ایران به بیش از 34000 دستگاه رسید گفتنی است که در آستانه عرضه سومین نسل این خودرو که مصادف بود با دهمین سال تولید این خودرو که از مدل 2004 تا مدل 2014 عرضه شده بود تعداد تیراژ این خودرو از مرز 4.000.000 دستگاه در سراسر دنیا عبور کرد در مقایسه برای انتخاب بین خرید خودرو مزدا 3 و خودرو تیوولی از شرکت سانگ یانگ خودرو مزدا چیزی از تیوولی عقب نماند و در حقیقت می توان پیشنهاد کرد به دلیل وجود لوازم یدکی بیشتر و مشخصا کیفیت ساخت بسیار بالا در این مقایسه محصول مزدا را انتخاب کرد.

 

 

مزدا 3 تا به امروز با دو نسل در ایران تولید و مونتاژ شده است. اما نسل فعلی که در ایران حضور دارد، به عنوان یک خودرو از رده خارج مزدا شناخته می شود و این کمپانی نسل بعدی را با فیس لیفت های مختلف در این سال ها ارائه داده است. مزدا 3 نسل دوم که در حال حاظر در خط تولید بهمن موتور مونتاژ می شود، تا به امروز در نسخه های 1/6 لیتری دنده ای، اتوماتیک معمولی، اتوماتیک فول آپشن، هاچبک استیشن و اتوماتیک فیس لیفت به بازار عرضه شده است. اما محبوب ترین نسخه این خودرو مدل دو لیتری اتوماتیک تیپ 3 یا FL فول آپشن است که قیمتی بیش از 200 میلیون تومان را در نسخه های صفر کیلومتر موجود در بازار دارد. اما بسیاری از ماشین باز ها، نسخه های تیپ 3 مدل 1391 به قبل این خودرو را بیشتر دوست دارند. زیرا برخی قطعات فنی و همچنین دستور های کدی را می توان بیشتر بر روی این مدل ها پیدا کرد و به عنوان مثال سیستم خنک کاری مستقل جعبه دنده بیشتر در مدل های اولیه این خودرو دیده می شود. همچنین برخی کارشناسان خودرو معتقد هستند که نسخه های قبل از فیس لیفت مزدا 3 از نظر پیشوانه میتوانند حدود 4 اسب بخار قوی تر ظاهر شوند. پیشرانه دو لیتری مزدا 3 در نسل دوم با توجه به نوع فناوری سفارش و تطبیق انجام شده در بازار های ژاپن، آمریکا، اروپا، آسیا، و چین می تواند 141تا 153 اسب بخار را تولید کند و به گشتاور 181تا 201 نیوتن متر برسد. در بررسی های مختلف و طبق کاتالوگ های رسمی مزدا 3 در نقاط مختلف جهان، این خودرو می تواند شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در محدوده 8.8 ثانیه ثبت نماید. شاید بسیاری از شما هم مدل محبوب و در زمان خودش تا حد زیادی لوکس شرکت بهمن یعنی مزدا 323 را به خاطر داشته باشید. این خودرو در اوایل ده هشتاد شمسی در گروه بهمن مونتاژ می شد و همین امروز هم مدل های کارکرده آن در بازار حضور دارند هر چند حضورشان چندان پر رنگ نیست. پس از عرضه نسبتا موفق مدل 323 در ایران، گروه خودرو سازی بهمن تصمیم گرفت تا جانشین جدید جدید 323 یعنی خودروی محبوب مزدا 3 نسل اول را به بازار خودروی کشور معرفی نماید. همانطور که انتظار می رفت با توجه به سابقه خوب شرکتهای ژاپنی به ویژه مزدا در اذهان ایرانیان و موفقیت خودروی مزدا 323 در کشورمان، استقبال مشتریان از این محصول مزدا در سطح بسیار خوب انجام شد و مزدا 3 را به یکی از پایه های ثابت مراکز داد و ستد خودروی کشور بدل نمود. نمسل اول مزدا 3 که در کشور ژاپن تحت نام (الکسا) شناخته می شود، در سال 2003میلادی به عنوان مدل 2004 به محافل جهانی خودرویی معرفی شد. این خودرو همانطور که ذکر شد جانشین مدل 323 یا فامیلیا شرکت مزدا شده بود.

 

 

با ورود به کابین مزدا 3 نیو خود را در فضای تنگ تر و محدود تر نسبت به ناحیه داخلی یک سدان خانوادگی خواهید یافت طراحی داشبورد نیز اگر چه مربوط به 9 یا 10 سال پیش است اما همچنان می توان گفت که جذابیت نسبی خود را حفظ کرده است. شاید اگر شرکت سازنده به طور رسمی و استاندارد نسبت به نصب یک صفحه نمایشگر لمسی حدود 7 و یا 8 اینچی اقدام نمایید تا حد زیادی از قدمت طراحی داشبورد مزدا 3 نیو کاسته می شود البته برخی نمایندگی های رسمی و نیز برخی مراکز غیر رسمی موجود در بازار این امکان را به راحتی برای مالکان مزدا 3 نیو فراهم آورده اند اما به طور کلی طراحی و کیفیت کابین مزدا 3 هنوز هم جزء رده های بالای بازار به ویژه در قیاس با محصولات چینی مونتاژ داخل محسوب می شود. 

 

 

 

در طرح بندی و آرایش کلی کابین مزدا 3 نیو جنبه های اسپرت طراحی بیشتر حس می شود. ارگونومی کابین این خودرو مناسب ارزیابی شده و دسترسی به ادوات مختلف با سهولت امکان پذیر است شیب ایجاد شده در قسمت کنسول میانی نیز باعث شده تا کار با متعلقات و ابزارک های این بخش ساده تر گردد. داخل فرورفتگی ایجاد شده در بخش بالایی داشبورد دو عدد صفحه نمایشگر تک رنگ تعبیه شده که یکی اطلاعات مرتبط با سیستم تهویه و ساماانه پخش صوت را به اطلاع راننده می رساند و دیگری داده های مربوط به کامپیوتر سفری را به نمایش می گذارد فضای پای صندلی های ردیف عقب نسبتا محدود بوده و در مسافرتهای طولانی می  تواند سرنشینان به ویژه افراد بلند قد را ناراحت نماید به طور کلی می توان کابین مزدا 3 را از نظر کیفیت در رده های رو به بالای جدول تولیدات داخلی دسته بندی کرد اما کمبود نسبی قضای در آن می تواند موجب رنجش خانواده های پر جمعیت شده. و چندان مناسب اهداف مسافرتی نیست.


پرینت مقاله
تاریخ انتشار: 01 آذر 1399 ساعت 15:34 تاریخ آپدیت: 15 خرداد 1401 ساعت 12:17

ثبت نظر

بانک آگهی، بزرگترین مرجع ثبت آگهی و پارتنر پریمر گوگل در ایران
برچسب ها ثبت آگهی در بانک آگهی  /  سایت آگهی  /  تعرفه تبلیغات /